Wednesday 12 August 2015

Peralatan Repair Aircond

Assalamualaikum & selamat sejahtera..

Aku selalu baca masalah pasal aircond dalam blog orang tapi kali ni aku nak share sikit ilmu pengetahuan aku yang cetek ni kat korang. Sebenarnya aku bukan le ada kemahiran sangat cuma hobi aku suka buat research kemudian try and error. Senang citer D.I.Y lah gitu. Aku suka beli perkakasan untuk kerja repair merepair ni sampai hampir semua perkakasn aku ada nasib isteri aku tak bising and sporting serta memahami minat aku ni..uhh lega kalau tak mau membebel je aku kena makan hari-hari.

O.k lah aku bagi tip sikit pengalaman aku bila mengadapi aircond rumah aku yang rosak. Untuk pengetahuan kat rumah aku ada 5 unit aircond jadi nak kurangkan kos maintenance kena le belajar teknik2 nak baiki dan kena juga le beli barang2 keperluannya. Biasanya technician kalau malas nak repair dorang suruh ganti baru je, tapi sebenarnya kalau korang rajin buat troubleshoot ni korang akan repair sampai boleh..tak payah nak ganti seketul pun cuma ganti sparepart je rupanya...hihihi

Peralatan barang2 keperluan yang patut2 ada le kalau korang nak buat servis atau nak repair sendiri adalah seperti berikut :

1) Manifold gauge
 

2) Gas R22 atau R410a : (yang ni ikut korang punya aircond unit le biasanya ada mention dekat lebel sebelah kompressor kat luar tu klu R410a tong dia warna pink camtu)

         Image result for freon gas r22Image result for freon gas r22

3) Pemotong copper :

 Related image Image result for copper cutters

4) Copper Flaring tools :


Image result for flaring tool

5) Spanar hidup (yang ni tak payah citer lah klu x kenal x payah buat panggil org servis aircond buat..hihihi)
6) Allenkey
7) Test pen
8) Skru driver
9) Air sabun & span
10) Avacuate pump (ni jika perlu je)

Semua kat atas tu kalau korang nak beli aku suggest pergi cari kat kedai jual aircond. Kat sana murah sikit daripada hardware.

Sekian terima kasih.

69 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian bro... sangat membantu... semoga Allah membalas jasamu. amin

    ReplyDelete
  2. tq bos atas perkongsian besar....

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..en zul..jika tak keberatan boleh bagi tahu dimana nak beli alat ganti penghawa dinding ni...fan blade bermasaalah...patah.

    Terima kasih kerana sudi buat perkongsian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tuan lambat reply..saya kesibukkan kerja. Tuan tinggal dimana? Kalau area puchong shah alam saya boleh bantu lokasi kedainya..

      Delete
    2. Akum...en zul, di mane sy boleh dpt kn alat utk Servis, gas dan spare ye..area shah Alan sy d TTDI jaya.

      Delete
    3. Akum...en zul, di mane sy boleh dpt kn alat utk Servis, gas dan spare ye..area shah Alan sy d TTDI jaya...mohon bantuan en..whatsapp sy www.wasap.my/60129514899/man

      Delete
  4. Alhamdulillah. TQVM kerana membantu.

    ReplyDelete
  5. Ada kelas service air-conditioning budget..Fb..Do Puchong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelas service aircond takde tapi tak tau le saya kalau ada dipuchong..hehe

      Delete
  6. kat mana nak beli barang ni yerCopper Flaring tools

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kedai yg jual aircond sahaja ada jual ataupun di kedai2 hardware pun boleh dapat

      Delete
  7. Waalaikumsalam..In Shaa Allah nanti saya email..buat masa ni belum nak isi gas lagi.

    ReplyDelete
  8. Saya masih study as student kemahiran onfo yang menarik bro zul..just nak kongsi ilmu korang boleh jer klu tube korang bocor ke kemek..korang potong tube baru lepas tu buat brazing..dan uji tgok jika ada kebocoran 👍👍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik...ilmu perlu dikongsi semoga semua memdapat rahmat dari Allah...aamiin

      Delete
  9. boleh tumpang tanya gas R410a boleh capur dgn R22 tak mohon tunjuk ajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh sb bahan buatannya tak sama. Setiap freon mempunyai ciri2 yg berbeza.

      Delete
  10. kat area puchong mana nak beli barang2 service airvond

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bnyak ada tuan tapi saya biasa beli dekat bandar bukit puchong kat situ ada 3 4 tempat boleh tanya..

      Delete
  11. Boleh bg harga setiap brg tu klu nk buat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barang apa ye...kalau barang2 komponen pada board tu kos dia tak mahal mana pun kecuali yg major seperti kompressor dan motor kipas outdoor/indoor. Yg lain2 semua bawah rm20 tapi kos pemasangan dan kerj2nya rumit tu yg jadi mahal tu..harap maklum

      Delete
    2. Barang apa ye...kalau barang2 komponen pada board tu kos dia tak mahal mana pun kecuali yg major seperti kompressor dan motor kipas outdoor/indoor. Yg lain2 semua bawah rm20 tapi kos pemasangan dan kerj2nya rumit tu yg jadi mahal tu..harap maklum

      Delete
  12. copper paip untuk econ panasonik dlm 12' mahal x.mohon info bro..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf kurang faham, 12' panjang ke? Bergantung pada saiz copper tuan dari saiz 5/8",3/8",1/4" dan 1/2" semua harga berbeza2 mengikut brand dan kelas masing2. Berkenaan dgn harga saya tak dpt nak bantu tapi harga lebih kurang dari Rm60 hingga Rm180 camtu.

      Delete
  13. salam tuan.nk tanye klu de air menitik kt compressor ade bocor ke??atau hanya disebabkan wap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam...disebabkan wap tuan air menitik kat copper pipe bukan compressor ye hehehe..

      Delete
  14. Harga gas R32 tong kecik berapa bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf tuan saya tak pernah beli gas R32 nih...

      Delete
  15. Replies
    1. Aamiin...terima kasih kerana mendoakan semuga tuan puan sama juga

      Delete
  16. Salam. Tuan. Maaf tanya,tools dr no 1 sampai 4 tu harganya agak2 berapa ya?

    ReplyDelete
  17. Salam. Tuan. Maaf tanya,tools dr no 1 sampai 4 tu harganya agak2 berapa ya?

    ReplyDelete
  18. Salam. Tuan. Maaf tanya,tools dr no 1 sampai 4 tu harganya agak2 berapa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam ...ikut jenama dan kedai juga tuan anggaran dlm rm300 ke 400 camtu

      Delete
  19. Asalamualaikum..

    Maaf tumpang tanya ye..

    Ade sesiapa tak yg nak beli tools air cond seperti diatas sy nak jual ..

    Kalu ada yg masih berminat untuk beli boleh wahataap sy :

    Fauzi 017 827 0397.

    Terima kasih semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape yg en nak jual tu boleh saya tahu. Area mana ya

      Delete
  20. Salam..encik sy nk tnya la.sy pkai aircond media 2hp.bila on aircond dlm 5minit tiba2 kipas luar terpadam aircond dlm rumah rumah ok je..selang 5 minit kipas luar berpusing balik..ulang2 benda yg sma..puas adjust remote masih sama juga..apa masalah nya ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try reset pada aircond dulu (AIZAT TECH:017-6092325)

      Delete
  21. Walaikumsalam...aircond tuan overhaet ni kena servis.

    ReplyDelete
  22. Slm. Apa sebab air menitik dari aircond? Blockage ke? Bmana nak atasi? Boleh dibuat sendiri?
    Boleh tahu jika ada kursus pendek untuk servis home aircond?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam....aircond menitik ni baru jadi ke atau sejak mula pasang. Kalau baru jadi barangkali unit tuan dah kotor kena servis. Tapi kalau sejak pasang ni kemungkinan kedudukkan indoor tak level ataupun paip outlet tak beberapa betul keluar..kursus saya tak buat tuan tapi kalau ramai yg berminat saya boleh anjurkan In Shaa Allah

      Delete
  23. Menarik content blog ini. Saya pun nak belajar servis aircond sendiri.

    ReplyDelete
  24. aircond umah saya bila kita on, dalam 10 second macam tu dia off sendiri. Nk buat mcamana tu boh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum dia off sendiri tu compressor tgh running atau masuk compressor je off. Kalau tgh running tuan tuan cuba tukar thermistor dan servis unit guna chemical. Tapi kalau masuk compressor je off kena periksa wayer kat terminal compressor tu takut ada yg short. Takpun compressor tu dah nak rosak..

      Delete
    2. Try reset aircond dulu (AIZAT TECH:017-6092325)

      Delete
  25. Assalamualaikum.. saya nak tanya berapa yer kos kalau nak complete set barang buat servise aircond.. sebab saya ingat nak bagi hadiah untuk suami saya sempena hari jadi dia dan memudahkan dia buat kerja tanpa perlu pinjam alatan orang lain..
    Kalau ada kesemPatan boleh email ke saya syahiramutalib@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalikumsalam...Saya dah reply dlm email ye puan tapi sekadar nak berkongsi harga untuk peralatan basic (meter guage, gas r22, spanar hidup 2 nos. Clamp meter, copper cutter, gas burner dan swaging tool) bawah rm500 depend pada jenama..

      Delete
  26. Harga gas 22 tu brapa ya tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung pada quality dari rm120 ke rm180 camtu

      Delete
    2. Tuan jangan salah isi ya.. rosak comprssr nnti .ws (AIZAT:017-6092325)

      Delete
  27. sye baru belajar aircond . bukan air sabun tapi buih sabun yg untuk uji bocor tu . *cikgu kata air sabun , buih sabun , sabun . berbeza . info menarik 👍👍

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. Klu area kl mane nk beli multimeter,clamp meter murah2..yg elok

    ReplyDelete
  30. Jika takut supply man power tak cukup, boleh hubungi atau minta tolongan dekat aircond service crew je. Kami ada aircond service juga.

    ReplyDelete
  31. Maaf saya tak jual brg ye...hehe

    ReplyDelete
  32. Assalammualaikum.

    Coil sensor problem Daikin model FKTD25GVM. Letih gak nak dpt spare part nya sebab model lama.

    Klau coil sensor Daikin model yg baru blh fit tak kat model yg di atas tu atau kena modified sikit.

    ReplyDelete
  33. Terima kasih atas info.kalau nak belajar repair aircond.ada info tak.

    ReplyDelete
  34. Terima kasih atas info.kalau nak belajar repair aircond.ada info tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2...boleh tengok ada yg buka kelas dalam FB tuan..

      Delete
  35. Assalamualaikum saya nak tanya 5 peralatan untuk kerja penyelenggaraan apa dia ye

    ReplyDelete